Themaonderwijs

Thematisch onderwijs

Op De Bieshaar werken we aan de hand van thema’s. Bij thematisch werken staan vakken niet op zichzelf, maar zijn ze met elkaar verbonden door een overkoepelend thema. Neem bijvoorbeeld een thema als energiebronnen. Hier kun je geschiedenislessen aan koppelen door te kijken naar welke energiebronnen er vroeger waren. Je kunt er aardrijkskundelessen aan koppelen door te kijken waar de verschillende energiebronnen vandaan komen. Je kunt proefjes doen met wind, water en warmte voor natuuronderwijslessen. De specifieke woorden die te maken hebben met energiebronnen, komen aan bod bij taal- en woordenschatonderwijs. Ook rekenonderwijs kun je koppelen door bijvoorbeeld snelheid of hoeveelheid uit te rekenen. Op deze manier leggen kinderen verbanden tussen de verschillende vakken. Zo zijn ze op een andere manier bezig met leren, vanuit eigen leervragen en verwondering.